Körforgalom szigetüzemű közvilágítása
Napjainkban a városfejlesztés már nem csupán úthálózatokról, épületekről, közművekről szól. A technikai fejlődés mellett környezetünk védelme és az energiával való takarékosság is arra kell, hogy ösztönözze a település tervezőket, döntéshozókat, hogy a jövőt szem előtt tartva okos megoldásokat alkalmazzanak. A lehetőségek tárháza pedig egyre bővül.
Okos város okos közvilágítás nélkül nincs, hiszen a közvilágítási oszlopok adják az intelligens rendszerek kiépítéséhez az infrastruktúrát, de az okos közvilágítás még nem jelent okos várost, csak az első lépést, ami aztán számtalan funkcióval és lehetőséggel bővíthető. Az oszlopokba telepített különféle, hálózatba kapcsolt szenzorok, jelzőberendezések, kommunikációs eszközök számtalan funkciót láthatnak el a parkolás megkönnyítésétől, a vészhelyzetek jelzéséig.
Elsőként Andornaktálya közelében került kiépítésre a meglévő körforgalom szigetüzemű közvilágítása, mely a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, az általunk végzett fejlesztésekkel valósult meg.
Az egyedi, saját fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körfogalomban C4-es, a kerékpáros átvezető részen pedig C3-as világítási útosztálynak megfelelő megvilágítást biztosít az MSZ EN 13201-2:2016 útvilágítási szabvány szerint. A körforgalomban ez 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értéket jelent.
A világítás energiaellátását napelemek, és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el. Éjszaka így a tárolt napenergiával üzemel a közvilágítás. Jelen körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát (ez a téli időszakra jellemző, amikor korán sötétedik, és hosszú ideig kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb). Ebben az esetben a rendszer automatikusan átvált a fix betáplálásra (az akkumulátorok élettartamának maximalizálása érdekében, az átváltás 60%-os merültségi állapotnál történik) és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez. A körforgalom megvilágításának végleges beállítása óta (2021. december közepe), erre az átváltásra eddig nem volt szükség.
Ami még különlegesebbé teszi ezt a szigetüzemű közvilágítást, hogy a körforgalom négy csomóponti ágán, HDMR Dinamikus Mozgásérzékelő Rendszerhez kapcsolt nagysebességű autós forgalom érzékelésére alkalmas szenzorok lettek telepítve az oszlopokra. Természetesen ez a rendszer is napenergiával működik.
A körforgalom közepén van 6 db 9,5 méter magas egyedi oszlop, amelyek mindegyikén két-két napelemtábla helyezkedik el, valamint 8 méter magasságban egy-egy Tweet Stelium LED-es világítótest. Az oszlopokra telepített 12 db napelemtábla teljesítménye egyenként 385Wp. Ezek töltik a körforgalom közepére telepített akkumulátortelepet, aminek a kapacitása 825Ah. Az akkumulátorok egyedi, a cégünk által fejlesztett speciálisan szigetelt dobozban kaptak helyet, ami megvédi azokat az időjárás viszontagságaitól. A burkolat télen nem engedi nagyon lehűlni, nyáron pedig felmelegedni az akkumulátorokat, ezzel hosszabb élettartamot biztosítva.
A körforgalom csomóponti ágain 2-2 db behaladás-érzékelő oszlop került telepítésre, melyek 6 méter magas napelemes oszlopok kültéri vezeték nélküli mozgásérzékelővel (HDMR CS+ Dinamikus mozgásérzékelővel) felszerelve, melyek az oszlopokon elhelyezett napelemeknek köszönhetően szintén szigetüzemben működnek. A szigetüzemű akkumulátorok szintén egyedi fejlesztésű speciálisan szigetelt dobozokban lettek elhelyezve.
Emellett a kerékpáros átvezetésnél 2 db 5 méter magas oszlopra szerelt Tweet Stelium LED-es világítótest biztosítja a biztonságos átkelést az éjszakai órákban is.
A körforgalom teljes közvilágítási rendszere a Magyar Közútnál is rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe van integrálva, amely kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel. Emellett számos egyéb „okos” funkcióval is rendelkezik:
- felhasználóbarát WEB-es felületen keresztül lehet az egész rendszert vezérelni és programozni,
- a világítótestek térképalapon jelennek meg a WEB-es felületen,
- folyamatosan monitorozni lehet a világítótesteket,
- valós idejű adatokat lehet kapni a működésről,
- egyedi világítási profilokat lehet létrehozni
- minden adatot lehet rögzíteni a rendszerben, pl. világítótest pontos típusa, annak a működtető egysége, oszlop, oszlopkar típusa, stb.,
- meghibásodás esetén jelzést küld a rendszer a felhasználónak,
- statisztikai adatok állnak rendelkezésre, megtakarítás számítást lehet végezni stb.
- Ugyan így WEB-es felületen lehet monitorozni a napelemes rendszer működését, töltöttségi állapotát is.
Fotó: NIF
Fotó: NIF
A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha nincs mozgás (pl. éjjel nem járnak arra autók) a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát egy útkategóriával alacsonyabb értékre. Azonban, ha érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli a behaladási szakaszon és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növelje meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik.
Ezzel a megoldással éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező.
Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.
A hagyományos nátrium világításhoz képest, a felszerelt LED-es világítótestek 50%-os energia megtakarítást biztosítanak és köszönhetően a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak a rendszer átlagosan további akár 40% energiát takarít meg.
Hasonló mozgásérzékelős útvilágítási megoldás már több helyen is működik az országban, az egyik legrégebbi pl. a Normafa futóútjánál, ami közel 6 éve működik problémamentesen, azonban az Andornaktályán kialakított szigetüzemű napelemes megoldás jelenleg egyedülálló.
Fotó: NIF
Fotó: NIF
Fotó: NIF
Fotó: NIF