Intelligens világítás a Normafa futópályáján
2020 tavasza a COVID-19 járvány miatt sok szempontból befolyásolta mindennapi életünket. Kiemelten igaz ez a szabadtéri tevékenységekre, sportolásra is. A szép tavaszi idő beköszöntével március végén a Normafánál is látogatási korlátozásokat vezettek be, így a 2016-ban korszerűsített futópálya időlegesen elhagyatottá vált. Mi a helyzet ilyenkor a közvilágítással? Minden este, ha kell, ha nem, működik a világítás (látogatók híján csak fényszennyezést jelentve), és csak fogy az áram???
A HOFEKA Kft. által 2017-ben telepített világítási rendszernek köszönhetően szerencsére ez nem így van. A Normafa fejlesztése során nemcsak a Jánoshegyi út Normafa Síház és a Libegő felső állomása közti szakaszán, az 1740 méter hosszú és 1,5 méter széles gumiborítású futópálya kialakítása, valamint a korábbi – a Libegő felső állomása és az Erzsébet kilátó közötti – 300 m-es rekortán futóút felújítása zajlott. A futóút 2017-ben környezetkímélő, mozgásérzékelős, LED-es közvilágítást kapott a HOFEKA Kft. kivitelezésében.
Az intelligens világítási rendszer nem csak komfortosabbá és biztonságosabbá tette a futást az erdő széle mellett haladó úton, de csökkentette a szükségtelen fényszennyezést, és jelentős energiaköltség megtakarítást eredményezett.
A futópálya mentén 100 db Tweet S1 típusú 80 W-os 3000 K melegfehér színhőmérsékletű LED lámpatest került telepítésre. Ezek közül az első 89 db egészült ki vezeték nélkül kommunikáló mozgásérzékelős rendszerrel. A DALI interfésszel rendelkező érzékelők és a vezérlőegységek a világítási oszlopokon helyezkednek el.
A kerület kérésére az alábbi dimmelési profil került beállításra:
– éjfélig, ha nincs mozgás, a lámpák 20%-on világítanak, ha mozgást érzékelnek, akkor 80%-ra szabályoznak fel,
– éjfél után pedig kikapcsolnak, ha nincs mozgás, és 20%-on világítanak, ha mozgás van.




Ez azt jelenti, hogy amelyik szenzor érzékeli a futó mozgását, az átadja az információt a szomszédos érzékelőknek is, hogy a beállítás szerinti szinten világítsanak, majd az utolsó mozgásérzékeléstől számítva 30 másodperc múlva visszaszabályozzák a fényáramot a beállításnak megfelelően.
Ennek köszönhetően a gyakorlatban a futó úgy halad végig az úton, mintha egy nagy fényfolt világítaná meg (akár egy színpadon). Előtte folyamatosan erősödnek, míg mögötte folyamatosan visszadimmelnek a lámpák.
A rendszer távolról paraméterezhető és monitorozható, jelez, ha valamelyik lámpa nem működik. Külön érzékeli a gyalogos, kerékpáros vagy autós forgalmat.
A Normafánál telepített rendszer már bizonyított, és a 2019-es adatok alapján jelentős megtakarításokat eredményezett, nemcsak az energiatakarékos LED-eknek, hanem a forgalomfüggő fényáram szabályozásnak köszönhetően.
Most amikor a járványhelyzet miatt a Normafa forgalma az elmúlt hetekben visszaesett, a világításvezérlésnek köszönhetően a felesleges energiafogyasztás elkerülhető volt.
Ezt a rendszert nagy sikerrel teszteli az ELMŰ is, hamarosan Székesfehérváron kerül beüzemelésre egy újabb projekt, illetve a HOFEKA Kft. új központjában is megtekinthető egy ilyen működő bemutatórendszer.

